Spis treści 1 Co to jest Schema? 2 Co to jest Rich Snippets? 3 Które wyszukiwarki wspierają Schema? 4 Czy rich snippet wpływaja na pozycje w wynikach wyszukiwania? 5 Jak dodać rich snippet do strony? 6 Typy danych w Rich Snippet 6.1 Artykuły 6.2 Kursy 6.3 Książki 6.4 Wydarzenia 6.5 Lokalny biznes 6.6 Restauracja 6.7 Produkt 6.8 Przepisy 6.9 Video 6.10 Usługi 6.11 Aplikacje 7 Jak weryfikować poprawność wdrożenia danych strukturalnych? 8 Czego warto unikać wdrażając schema.org do Twojej strony? Co to jest Schema? Schema.org jest to format znaczników który umieścić można w kodzie strony w cely poinfowania wyszukiwarek oraz poprawieniu sposoby w jaki reprezentują stronę internetową w SERP-ach. Schema.org jest wynikiem współpracy pomiędzy Google, Bing, Tandex oraz Yahoo w cely udzielenia dodatkowych informacji do wyszukiwarek odnośnie kontekstu strony. Dodanie dany strukturalnych Schema do HTML ulepsza sposób w jaki strona wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania poprzez użycie Rich Snippets. Schema oraz Rich Snippet nie są tym samym – mówiąc konkretniej rich snippet są beneficjentem możliwości, które daje name schema. Co to jest Rich Snippets? Rich snippet są to dodatkowe informacje, które Google pokazuje dla użytkowników w wynikach wyszukiwania. Najczęściej wykorzystywane jest miejsce pomiędzy adresem URL i meta descriptions. Google postanowiło zmienić nazewnictwo z Rich Snippet na Search Features, jednak w społeczności SEO przyjęło się pierwsze określenie-na potrzeby artykułu dane strukturalne będę opisywał jako rich snippet. A więc, jak to wygląda w praktyce? Które wyszukiwarki wspierają Schema? Schema jest rozpoznawalna przez Google, Bing, Yahoo oraz Yandex. Nie jest pewne czy inne wyszukiwarki używają struktur danych do wpływania na to jak wyglądają wyniki wyszukiwania. Czy rich snippet wpływaja na pozycje w wynikach wyszukiwania? John Muller z Google potwierdził w jednym ze swoich tweetów, że nie ma bezpośredniej korelacji pomiędzy używaniem Schema, a wzrostem pozycji-jednak Google używa tych informacji, żeby w pewnym sensie zrozumieć stronę, a co za tym idzie może powodować pojawianie się częściej na więcej zapytań. Pomimo braku bezpośredniego wpływu na pozycje, nie warto pomijać tematyki schema, ponieważ może spowodować wzrost CTR. Jak dodać rich snippet do strony? Z punktu widzenia SEO musi zostać wykonane tzw “otagowanie witryny” odpowiednimi danymi. Potrzeba w pewnym sensie przekazać robotom skanującym witrynu odpowiednie informacje odnośnie tego czego dotyczy strona internetowa i jakie dodatkowe informację przekazuje. Wyróżniamy trzy metody najpopularniejsze metody na dodanie tagów schema i są to: – mikrodane, – RDF, – JSON-LD. Najprzyjemniej pracuję się z formatem JSON-LD. Świetne wprowadzenie do tego formatu znajduje się tutaj Dla przykładu, wynik wyszukiwania poniżej zawiera oceny gwiazdkowe oraz ilość opinii. Obydwie dane mogą zostać dodane za pomocą Schema. Pozostałe wyniki nie zawierają danych schema przez co prezentują się mniej atrakcyjnie. Tak jak wspominałem, rich snippety zwiększają szansę na kliknięcie (CTR) jak i budują wiarygodność już na poziomie wyników wyszukiwania. Oceny w danych strukturalnych nie są jedynymi, które można używać. Wszystko zależy od profilu prowadzonej działalności na stronie. Typy danych w Rich Snippet Dane strukturalne Rich Snippet mogą być używane do markowania różnego rodzaju typów stron. Pełny opis możliwości znajduje się na oficjalnej stronie https://schema.org/ Każdy typ informacji ma dodatkowe właściwości, które można użyć, żeby przekazać więcej informacji. Dla przykładu typ książki mają właściwości takie jak tytuł, autor czy numer ISBN. Przejdźmy przez podstawowe. Artykuły Jedno z najpopularniejszych rozszerzeń, najczęściej w wynikach wyszukiwania prezentowane w formie karuzeli. Rodzaje właściwości to Article, BlogPosting, NewsArticle. Więcej informacji tutaj https://schema.org/BlogPosting Kursy Informacje wyświetlane są jako podmoduły, które dotyczą kursu. Więcej informacji https://developers.google.com/search/docs/data-types/course Książki Jeśli posiadasz sklep internetowy z książkami warto wziąć pod uwagę wprowadzenie danych strukturalnyc – przekazując dodatkowe informację. Wydarzenia Jeśli organizujesz określone w czasie i miejscu wydarzenie, jednak nie będziesz prowadził tam sprzedaży – można spróbować wykorzystać ten typ danych. Wydarzenie pojawi się najczęściej w formie listy. Przykład z Warszawy poniżej. Lokalny biznes Jeśli zdobędziesz większy autorytet dla Twojej domeny, Google może zapunktować witrynę poprzez pokazanie rozszerzonych informacji. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia lokalnego biznesu, gdyż takie miejsce premium zajmuje naprawdę sporo miejsca w wynikach. Zdarza się, że jeśli konstrukcja Twojej strony internetowej jest poprawna, prowadzone jest pozycjonowanie lokalne oraz posiadasz profil Google Business-pojawią się dodatkowe informację nieprzekazywane bezpośrednio w schema. Jednak użycie poprawnych danych schema zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się dodatkowych informacji o Twoje usłudze czy firmie w wynikach. Restauracja Jeśli prowadzisz lokal gastronomiczny informacje takie jak menu, godziny otwarcia możesz wprowadzić do danych strukturalnych, a w wynikach wyszukiwania otrzymać premie w postaci zwiększone ilości informacji dla Twoich klientów. Produkt Rich Snippet z kategorii produkt jest równie często wykorzystywany, jak ten z lokalnego biznesu. Schema produktu powinno być używane na stronach pojedynczego produktu, a informacje powinny być prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym. Bardzo ważny jest właściwość “product-in-stock” gdyż informuję użytkownika czy produkt faktycznie jest na stanie i warto wejść w wynik wyszukiwania. Zła implementacje tego rozwiązanie może przysporzyć kłopotów i spadki sprzedaży. Warto mieć to na uwadze szczególnie korzystając z niesprawdzonych wtyczek SEO do Wodpress, które potrafią generować błędne mikro dane. W dalszej części artykułu opisze, w jaki sposób testować dane strukturalne, żeby mieć pewność, że wszystko działa poprawnie. Przepisy Jeśli prowadzisz bloga, w którym opisujesz swoje zdolności kulinarne-warto dodać dla wyników wyszukiwania informację z ocenami gwiazdkowymi, czasem przygotowania jak i liczbą kalorii. Jeśli uda Ci się wypozycjonować dany przepis, dzięki czemu zwiększysz autorytet, możliwe, że Twój wynik pojawi się jako wyróżnienie. Sprawdźmy jak wygląda zapytanie dla ciasta z rabarbarem… 🙂 Video Świetne do wykorzystania dla video-bloggerów, którzy regularnie zamieszczają materiały na Youtube jak i na stronie internetowej. Możemy wskazać m.in. na miniaturkę, opis, jak i długość video. Więcej informacji oczywiście w referencji na https://schema.org/VideoObject Usługi Jeśli prowadzisz konkretne usług poinformuj o nich swoich klientów – dodaj informację o Twoim miejscu pracy, cenach czy rodzaju wykonywanej działalności. Wszystko widoczne wprost z wyszukiwarki. Aplikacje Jeśli jesteś developerem aplikacji spróbuj dodać kilka informacji na temat ocen, ceny czy kompatybilnych systemów. Jako deweloperowi, nie zajmie Ci to dużo czasu, a może uda Ci się osiągnąć taki efekt: Krótka ściągawka dla dwóch popularnych typów danych czyli Artykuły (blogi) i produkty (e-commerce) Artykuł Używaj do Nie używaj do Posty na blogu Strona główna Artykuł z wiadomościami Strona o mnie Artykuł z magazynu Strona produktu Produkt: Używaj do Nie używaj do Pojedynczego produktu Wielu produktów np. lista kategorii Dokładnej nazwy i informacji o marce Słów kluczowych Dołączyć cenę, walutę i informacje o stanie zapasów Kategorii produktów Jak weryfikować poprawność wdrożenia danych strukturalnych? Warto udać się do źródła, czyli narzędzia od Google Structude Data Testing Tools. Wprowadzamy link, a następnie uzyskamy wynik z informacją o rodzaju użytej schemy i czy została poprawnie wdrożona w strukturę witryny. Czego warto unikać wdrażając schema.org do Twojej strony? Nie warto wskazywać na informacje, które nie są widoczne dla użytkownika na stronie, Nie skupiaj się na tym, czy schema wpłyną na uzyskiwane pozycje czy generowany ruch na stronie-nawet jeśli będziesz miał dane strukturalne, ale Twoja domena będzie miała niewystarczający autorytet-bedzie trudniej uzyskać bardzo konkurencyjne miejsca jak “wyróżnienie”, Przekazuj prawidze dane, Regularnie sprawdzaj, czy informacje generowaneprzez wtyczki SEO do WordPress lub CMS są poprawne, Taguj danymi strukturalnymi tylko wartościowe strony. Polecam materiały, które warto poczytać: Główne zasady od Google Schema.org Poradnik BING Rich Snippet są z pewnością tematem SEO którym warto się zainteresować-szczególnie do zwiększania CTR oraz wiarygodność. Moim zdaniem warto poświęcić czas czy to na wdrożenie ręczne korzystając z JSON-LD lub w przypadku WordPress z dostępnych wtyczek SEO, które znacznie ten proces ułatwiają.