Jeśli prowadziłeś działania polegające na zdobywaniu kontaktów lub zwiększaniu ruchu na Twojej stronie internetowej powinieneś słyszeć o koncepcji korzystania z landing page. Czy wiesz, co to jest i dlaczego powinieneś spróbować? Spójrz na obrazek poniżej, gdzie przygotowałem makietę przykładowej strony docelowej, której głównym celem jest pozyskiwanie kontaktów.

landing page do pozyskiwania kontaktow

Można spotkać się ze zdaniem, że strona główna jest wystarczająca. To po części prawda, znajdą się branże gdzie tak może być, ale wiele możliwości optymalizacji konwersji nie jest możliwa do zrealizowania, jeśli nie posiada się dobrze zoptymalizowanej strony docelowej.

Pozyskanie kontaktów do konkretnej grupy docelowej pod Twój produkt powinno mieć miejsca na stronie, która jest do tego dostosowana, spełnia wymagania kampanii i wymagania odbiorców.

Landing Page (strona docelowa) nie nazywa się tak z przypadku, jest to bowiem strona, na której można powiedzieć “lądują” użytkownicy z kampanii internetowych wpisując zapytanie w wyszukiwarkę lub z działań SEO.

Jaki jest cel tworzenia stron docelowych?

Strony docelowe, jak i inne narzędzia, które możesz wykorzystywać w prowadzeniu działań marketingu internetowego powinny mieć cel. Tak samo jest w przypadku landingów - bez konkretnego celu, najlepiej mierzalnego nie ma szans na stworzenie dobrej strony. Twój cel powinien być jasny od samego początku tworzenia koncepcji projektu.

Zadaniem stron docelowych może być pozyskanie informacji o odwiedzających najczęściej email lub telefon poprzez wypełnienie przygotowanego do tego formularza. Wykorzystać możesz też wersje próbne produktów, darmowe ebooki czy serie poradników video. Jeśli projekt przygotujesz ze starannością, dbając o kilka detali, o których będę pisał poniżej - konwersja będzie lepsza.

Więc jak stworzyć idealną stronę docelową? Poniżej moje porady.

Dobierz nagłówek

Tutaj można przytoczyć bardzo ciekawe statystyki od copyblogger.com - średnio 8 na 10 użytkowników przeczyta nagłówek, a tylko 2 z 10 przeczyta resztę. Szczególnie dla użytkowników, którzy korzystają z urządzenia mobilnego ważny jest pierwszy nagłówek.

Jako że żyjemy w bardzo rozpraszającym nasze skupienie świecie (według badań Microstofu decyzję zakupową podejmujemy w około 8 sekund) mamy tendencję do zwracania uwagi na wyraźniejsze elementy. Dlatego właśnie musisz postarać się przyciągnąć uwagę odwiedzających tymi pierwszymi kilkoma wyrazami w nagłówku (najlepiej około 40 znaków). Trzeba być konkretnym i interesującym (ale uważać też, żeby nie przesadzić w drugą stronę).

Poświęć na ten punkt więcej czasu, a będziesz miał większą szansę na zaangażowanie do przeczytania dalszej części strony i wykonania działania, którego oczekujesz od Twoich odwiedzających.

Zaprojektuj atrakcyjny landing page

Udało Ci się zainteresować użytkownika Twoją ofertą. Świetnie, ale co dalej? Jak sprawić, żeby zainteresowali się szczegółem Twojej oferty? Przedstaw to w sposób estetyczny. Kilka porad, jak można do tego podejść:

  1. używaj podtytułów, wprowadzaj do każdej z sekcji, opisz czego dotyczy
  2. używaj list wraz z punktami, które są łatwe do przeczytania, postaw na zalety oferty
  3. odpowiednio dobierz kolorystykę strony, najlepiej skoncentrować się na trzech kolorach, jeden na główne tło, drugi, który będzie kontrastował do tła i trzeci do wyróżnienia elementów. Przydatnym narzędziem jest np. Adobe Colors
  4. odpowiednio ustaw odstępy między literami oraz paragrafami. Tekst nie może być jedną masą, używaj odstępów oraz formatowania tekstu
  5. wykorzystaj atrakcyjną treść postaci obrazków lub video, w której opowiesz jak usługa czy produkt działa. Najlepsze zdjęcie będzie to z Twoje własnej bazy, które nie jest powielane w sieci. Tym zbudujesz zaufanie do Twojej oferty.

Skoncentruj się na zaletach Twojego produktu.

Przygotowując ofertę na stronę docelową, nie powinieneś skupiać się na przekonaniu klienta, że potrzebuję Twojego sposobu na rozwiązanie problemu. Jeśli odwiedza Twoja stronę to już jest świadomy czego potrzebuje, żeby problem rozwiąząć - Twojej usługi lub produktu. Dobry landing page będzie podkreślał korzyści. Jak Twój produkt czy usługa będzie mógł poprawić lub ułatwić życie? Co różni Cię od konkurencji? Napisz to w prostych słowach. Bądź konkretny.

W formułowaniu korzyści, jeśli możesz używaj faktów. Najlepiej unikaj hiperboli czy pustych obietnic. Opinie innych klientów czy referencje są również świetnym sposobem na podkreślenie korzyści.

Używaj sekcji z opiniami i referencjami

Referencje są skuteczne, ponieważ dostarczają dowodu, na to, że Twój produkt czy usługa działa na innych i w pomogła innym. Czytanie pozytywnych opinii zmniejsza ryzyko odrzucenia i buduję zaufanie w oczach potencjalnych klientów do Ciebie.

Jeśli do tej pory nie zwracałeś na ten aspekt uwagi, nic nie szkodzi na przeszkodzie, żeby odezwać się do klientów i poprosić o wystawienie opinii. Potem stwórz sekcję, w której pokażesz jak pomogłeś innym.

KISS - czyli “keep it short and simple”

Jeśli tematyka optymalizacji konwersji czy stron nie jest dla Ciebie obca, z pewnością słyszałeś o tym akronimie. Świetnie odnosi się to do tematu przygotowywania treści i wyglądu landing page.

Powinieneś Twoją treść sformatować, przekazać konkretne informację oraz sprawić, żeby wygodnie się ją czytało. Jeśli nie poświęcisz na to uwagi, skutek będzie prosty . Odbiorcy nie będą czytać Twojej oferty przez co nie zrealizujesz konwersji i stracisz pieniądze wydane na kampanię internetową.

W bezpośredni sposób przekazuj informację

Zobacz, kiedy samemu szukasz informacji o produktach czy usługach, na co zwracasz największą uwagę? Na zwrot z Twojej inwestycji - innymi słowy, chcesz, żeby coś, na co wydasz pieniądze było najlepsze, rozwiązało Twój problem lub spełniło potrzebę - najlepiej w tych pieniądzach, które możesz za to maksymalnie przeznaczyć. Tego samego będą oczekiwać odbiorcy Twojej strony - konkretów, nie pustych obietnic.

Testy A/B sposobem na optymalizację landing page

Będziesz musiał popracować nad tym, aby znaleźć odpowiednie nagłówki, odpowiednią konstrukcję treści czy dobór kolorów. Twoim zdaniem dwa nagłówki świetnie sprawdzą się na stronie? Można to sprawdzić. Wykorzystaj do tego testy A/B. Ustaw podział ruchu na 50% i sprawdź, która strona uzyska lepszy wzkaźnik konwersji.

Uważam, że czasami warto wystartować z czymś mniejszym i dobudowywać kolejne elementy niż najpierw poświęcić czas na zbudowanie wszystkiego, co Twoim zdaniem jest wymagane - ale może w jakiś sposób nie spełniać oczekiwań odbiorców. Dlatego warto w pierwszej kolejności zbudować dwie prostsze strony docelowe, ustawić testy A/B i mierzyć statystyki. Jeśli chcesz zwiększać konwersję, często powinieneś testować nagłówki wraz z innymi elementami - zdjęcia,podtytuły czy ustawienie formularza kontaktowego.

Na wyciągnięcie wniosków musi minąć trochę czasu -zbierz większą grupę, odpowiednią ilość klików. Jeśli zauważysz nagły spadek współczynnik konwersji nie przerywaj testu. Daj badaniom więcej czasu. Bardzo przydatnym narzędziem jest kalkulator od neilpatel.com, który obliczy za Ciebie wpływ zmian.

Spróbuj nakręcić video

Format video jest świetnym sposobem na zbudowanie relacji i zaufania z klientem. Stał się bardzo popularny, a moim zdaniem jego znaczenie, będzie jeszcze większe. Może opowiesz w krótkim jednominutowym filmie, co Ciebie skłoniło do zaoferowania akurat tej usługi?

Na stronie docelowej musisz czegoś wymagać

To jest bardzo proste - jeśli nie poprosisz o działanie Twoich odbiorców - nie zrobią tego. Nazywa się to CTA - “call to action”.

Jeśli przycisk z wezwaniem do działania umieścisz na samym dole strony prawdopodobieństwo, że ktoś go zobaczy jest mniejsze niż gdyby był samej górze, prawda? Lista działań, o które możesz poprosić:

  1. zapis na newsletter,
  2. pozostawienie numeru telefonu, żebyś mógł oddzwonić
  3. umówienie się na konkretny termin rozmowy
  4. pozostawienie email, żebyś mógł wysłać ofertę
  5. pobranie ebook

Będzie znacznie łatwiej dla odbiorców, jeśli konkretnie określisz od nich czego Ty oczekujesz - i właśnie Twoje CTA jest do tego miejscem.

Popracuj nad wyglądem i działaniem formularza

Nie ma sensu zbierać informacji, które nie są Tobie potrzebne do realizacji usługi. Wyrzuć pola, które nie są w 100% potrzebne. W niektórych przypadkach jedne czego potrzebujesz to imię i adres email. Mniej pól do wypełnienia na formularzu kontaktowym - tym szansa na większą konwersję.

Z drugiej strony, zwróć uwagę, czy zmniejszenie pól w formularzu nie wpłynie na jakość zbieranych kontaktów.

Zwróć uwagę na obszar, który jest widoczny po załadowaniu strony

Zależnie od urządzenia obszar do zagospodarowania będzie różny, ale jedno jest pewne - w przypadku landing page ma bardzo duże znaczenie.

Nie oznacza to, że użytkownicy nie zjeżdżają niżej tego obszaru, żeby przeczytać więcej informacji - jednak warto dodać jasny komunikat akcji na samej górze strony. Warto powtarzać sekcję z call to action - jest to bardzo ważne przy stronach, które przekazują dużo materiału informacyjnego.

Wykorzystaj moc personalizacji komunikatu

Wykorzystując odpowiednie narzędzia lub skrypty (np. dynamiczne zmiany nagłówka za pomoca parametrów i JavaScript) można dynamicznie moderować elementami, które znajdować się będą na stronie. Spersonalizowany przekaz dopasowany do konkretnego odbiorcy zwiększy szansę na wysoką konwersję. Jeśli prowadzisz działania AdWords powinieneś uzyskać też większy wskaźnik trafności reklamy zależnie od grup reklam i użytych słów kluczowych.