Reklama w internecie jest obecnie jednym z najlepszych sposobów pozyskiwania klientów. W sieci możemy dotrzeć na różne sposoby do bardzo dużej grupy różnych ludzi i przedstawić im naszą ofertę czy markę. Chcąc skorzystać z tych wszystkich plusów, jakie daje internet i reklama w nim bardzo często jednak zastanawiamy się którą formę reklamy wybrać, jakie opcje mamy do dyspozycji i jaki rodzaj reklamy będzie najskuteczniejszy w danym momencie. W tym tekście prezentujemy siedem różnych sposobów na promowanie się w internecie, dzięki którym z pewnością uda nam się dotrzeć do odpowiednich osób.

Strona www i pozyskiwanie ruchu granicznego przez pozycjonowanie

Pierwszym sposobem na reklamowanie się w internecie jest założenie strony internetowej oraz jej pozycjonowanie. Jest to podstawowy sposób, gdyż obecnie wiele osób poszukuje informacji w wyszukiwarce Google. Dzięki temu będąc widocznymi pod konkretnymi hasłami, możemy zyskać duże ilości ruchu organicznego. Posiadając dobrze wypozycjonowaną witrynę, będziemy mogli reklamować skutecznie swój sklep internetowy, biznes stacjonarny czy każdy inny projekt. Na samej stronie www możemy dodawać dowolne treści bez praktycznie żadnych ograniczeń. Możemy zatem promować się w taki sposób, w jaki chcemy, co trudno powiedzieć często o innych sposobach promocji. Reklamowanie się przez witrynę jest dobrym rozwiązaniem niezależnie od branży czy celu, jaki chcemy osiągnąć.

Stworzyć stronę internetową będziemy mogli na kilka sposobów. Możemy wykonać ją samodzielnie na podstawie szablonów i umieścić na hostingu. Możemy również skorzystać z kreatorów witryn, gdzie w jednym miejscu wykupimy hosting, domenę i stworzymy samą witrynę. Najbardziej zaawansowaną opcją i dającą najwięcej możliwości jest opcja stworzenia serwisu w agencji IT. Będzie ona dopasowana do naszych potrzeb i idealnie spełniała swój cel. Jest to zalecane, gdy prowadzimy biznesowy lub rozbudowany projekt. Pozycjonowanie strony internetowej najlepiej jest zamówić w agencji seo, gdzie specjaliści mający doświadczenie, kompetencje i dostęp do odpowiednich narzędzi zajmą się naszą stroną. Alternatywą jest samodzielne promowanie i optymalizowanie strony lub współpraca z freelancerami czy specjalistami prywatnymi. Takie działanie może być korzystne przy prostych praktykach lub gdy posiadamy wiedzę oraz czas.

Płatne reklamy Google Ads, Facebook Ads itp.

Jednym z podstawowych sposobów promowania się w internecie są reklamy internetowe. Istnieje wiele sieci reklamowych, ale dwie nich są tymi wiodącymi — mowa o Google Ads i Facebook Ads. W rzeczywistości oferują one tyle opcji i lokalizacji reklamy, iż z pewnością wystarczą one do skutecznego promowania się w internecie. Reklama internetowa polega na wyświetlaniu banerów graficznych, tekstowych itp. czyli reklam na różnych miejscach w sieci w zamian za opłatę. System Google Ads umożliwia reklamowanie się w trzech miejscach — wyszukiwarce Google, na YouTube i na stronach partnerów Google. W wyszukiwarce będziemy mogli umieścić na górze listy wyników wyszukiwania płatny wynik lub baner produktowy z rzeczami z naszego sklepu internetowego. Na YouTube dostępne są do wyboru różne wersji klipów reklamowych przed, w trakcie i po filmikach oraz karty graficzne i tekstowe. W trzeciej opcji na stronach partnerów Google możemy reklamować się poprzez banery graficzne, tekstowe i wideo o różnych rozmiarach. Rozliczenie w Google odbywa się na podstawie kliknięcia w reklamę i przejścia na naszą stronę www. Koszt promocji zależy od popularności hasła i popytu na ramę w danej chwili. Możemy jednak zarządzać budżetem i precyzować grancie kosztów. W Google Ads możemy również targetować reklamę i określać kto ją zobaczy lub przeprowadzać remarketing emitując ją do osób odwiedzających już naszą stronę w przeszłości.

System reklamy Facebook Ads działania na podobnej zasadzie. Oferuje on wyemitowanie reklamy w różnej postaci na Facebooku oraz Instagramie. Reklama może mieć formę banerów graficznych, postów, postów na IG, karuzel czy filmów, choć opcji i konfiguracji jest bardzo dużo. Oryginalnymi miejscami są np. marketplace czy skrzynka odbiorcza. Rozliczenia na Facebooku następują za wyświetlenie reklamy lub opcjonalnie za kliknięcie i przejście w link. Druga opcja dostępna jest jedynie przy niektórych formach reklamy. W obu przypadkach reklamowanie się przebiega prosto, a promować możemy się zarówno samodzielnie, jak i zamawiając usługę w agencjach marketingowych.

Influencer marketing oraz artykuły sponsorowane

Trzecim sposobem promowania się w internecie w naszym zestawieniu jest marketing sponsorowany. Jest to ogólnie typowa promocja poprzez zapłacenie za ten fakt i osiągnięcie korzyści dzięki opłaceniu reklamy. Pod marketingiem sponsorowanym kryją się Influencer Marketing i artykuły sponsorowane publikowane w sieci. Obie metody opierają się o ten sam mechanizm z tą różnicą, że pierwsza dotyczy promocji przez żywe osoby a druga przez content. Influencer marketing to polecanie naszego produktu lub marki przez influencerów za opłatą. Influencerami są osoby, które mają duże ilości odbiorców w internecie, np. prowadząc kanał tematyczny czy będąc celebrytami. W tej opcji płacimy takiej sobie za to, iż poleci naszą markę. Sama forma reklamy jest elastyczna i może być to np. polecenie otwarte, korzystanie z naszych przedmiotów czy przeprowadzenie testu. Influencerów spotkać możemy na każdej platformie społecznościowej takiej jak Facebook, Instagram czy YouTube. Influencerzy mają również różną liczbę odbiorców, stawki czy sposoby współpracy. Analogicznie im większy zasięg i popularność danej osoby, tym wyższa cena promocji. Jej sekret tkwi w tym, iż to osoba znana i lubiana poleca naszą markę, a jej fani też chętnie rozpoczynają korzystanie z naszych produktów. Influencerów możemy wyszukiwać w sieci, na serwisach łączących wydawców i influencerów lub zamawiać taką promocję w agencjach interaktywnych.

Artykuły sponsorowane to z kolei treści np. teksty tematyczne, które są merytorycznymi treściami. Zawierają one jedną w sobie — najczęściej pod koniec tekstu wzmiankę o naszej marce. Jest to luźne i nienachalne nawiązanie. Tekst taki ma zainteresować czytelnika, a następnie dać mu możliwość przejścia na naszą witrynę internetową w celu uzyskania dalszych informacji. Teksty te możemy publikować na różnych portalach tematycznych, w serwisach lokalnych czy witrynach informacyjnych. Ceny za publikację wahają się od kilkunastu złotych nawet do kilkunastu tysięcy.

Social Media

Kolejnym miejscem, gdzie możemy promować się w sieci, są social media. To miejsca z niezwykle dużym potencjałem, które możemy odpowiednio wykorzystać. Do dyspozycji otrzymujemy takie serwisy jak Facebook, Twitter, Instagram YouTube itp. W tego typu portalach możemy tworzyć swoje profile marek oraz dokładnie je opisywać. Rzetelne prowadzenie takich profili umożliwia odnajdywanie ich przez użytkowników. Obecnie wiele osób poszukuje informacji nie tylko w wyszukiwarce Google, ale też i na portalach społecznościowych gdzie spędzają czas. Według badań ponad 70% internautów loguje się do sieci, aby sprawdzić Facebooka, co najlepiej obrazuje tę tendencję. Osoby spędzające wolny czas w takich miejscach przy okazji poszukują też firm, marek czy produktów — nierzadko związanych z ich pasjami czy zainteresowaniami. Swój profil marki możemy promować w obrębie danego serwisu czy dodawać materiały odpowiednio otagowane. Bardzo skutecznym sposobem jest promowanie się w social mediach poprzez dodawanie opinii swojej marce czy reklamę barterową z innymi podobnymi profilami. Ostatnim sposobom pozyskiwania klientów z social mediów jest dołączanie do grup tematycznych oraz branie w nich aktywnego udziału. Będąc między potencjalnymi klientami, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich zainteresujemy i przyciągniemy do naszej marki.

Inbound Marketing

Bardzo ważnym, ale też często niedocenianym sposobem promowania się w internecie jest Inbound Marketing. Jest to marketing przychodzący. Polega ona na tym, iż w sieci umieszczamy liczne formacje o naszej marce w różnej formie oraz liczymy na to, że to klienci nas odnajdą. W myśl tej zasady nie wychodzimy reklamą do klienta, a to oni odnajdują nas na podstawie pozostawionych przez nas w sieci informacji. Jeśli chcemy promować się w ten sposób, należy stworzyć własną witrynę internetową i umieszczać tam dane, profile w mediach społecznościowych czy wizytówki biznesowe w katalogach firm i sklepów internetowych. Inbound Marketing polega także w części na Content Marketingu oraz marketingu wirusowym. Możemy zatem tworzyć wartościowe treści takie jak teksty, e-booki, poradniki czy tutoriale i udostępniać je w sieci pod własną marką. Materiały tego typu będą również często rozprzestrzeniane wirusowo, co jeszcze bardziej zwiększy naszą widoczność w sieci.

Marketing szeptany

Ciekawym sposobem na promowanie się w internecie jest marketing szeptany. To dodawanie w różnych miejscach w sieci komentarzy i postów o naszej marce. Mogą być to otwarte jej polecenia, posty stylizowane na wypowiedzi osób lub odpowiedzi na inne posty z konkretnym poleceniem. Wiele osób korzysta z takich wiadomości oraz sugeruje się nimi. Możemy dodawać je na forach internetowych, w komentarzach na YouTube, serwisach lokalnych czy blogach. Wykonanie Buzz Marketingu zamówić możemy również w agencjach interaktywnych czy marketingowych, nie zajmując się tym samodzielnie. Marketing szeptany jest skuteczny i szczególnie polecany w początkowej fazie promocji firmy.

Content Marketing

Ostatnim w naszym zestawieniu rodzajem promowania się w internecie jest content marketing. Jest to publikowanie wysokiej jakości treści w internecie oraz przyciąganie treściami do naszej marki. Rozwiązanie to ma wiele plusów i jest proste do przeprowadzenia. Możemy je także stosować w zależności od potrzeb i wielkości marki. Sam marketing tego typu jest niezwykle pozytywnie odbierany przez użytkowników i pomaga budować pozytywny wizerunek firmy. Treści możemy publikować regularnie w social mediach, w artykułach sponsorowanych, na własnym blogu czy kanałach społecznościowych i biznesowych. Regularnie dodawanie contentu sprawi, że będzie można łatwo go odnaleźć, a odbiorcy będą postrzegali naszą markę za opiniotwórcza i profesjonalną. Do wyboru mamy także wiele rodzajów contentu. Zaliczają się do niego zwykle treści pisane w postaci tekstów, tutoriali, poradników, artykułów tematycznych czy e-booków, a także treści multimedialne w postaci zdjęć, infografik, filmików czy zdjęcia i filmiki interaktywne.