Samo odwiedzenie strony internetowej przez użytkownika nie jest tym, na czym zależy przedsiębiorcom – ważne jest raczej to, aby po takiej wizycie pozostał ślad, rozumiany głównie jako kontakt, który mógłby być wykorzystany w innych działaniach marketingowych, tak aby móc ponownie dotrzeć do klienta. Jak sprawić, aby użytkownik chciał zostawić po sobie taki właśnie ślad? Odpowiedzią na to pytanie są wspomniane lead magnets.

Lead magnets – co to takiego?

Lead magnet (inaczej tzw. freebie) to DARMOWY element oferty, a więc gratis, który otrzyma użytkownik w zamian za to, że podzieli się on z nami własnymi danymi m. in. adresem e-mail czy też numerem telefonu. Celem lead magnet jest więc rozbudowywanie swojej listy mailingowej, zdobycie kontaktu do potencjalnego klienta i rozpoczęcie budowania z nim relacji.

Nie trzeba chyba nikogo specjalnie przekonywać co do tego, że kontakt mailowy to aktualnie najskuteczniejsza forma marketingu – kluczem do sukcesu jest tu jednak rozbudowana lista mailingowa, a następnie przekazywanie użytkownikom wartościowych treści, które sprawią, że będzie on miał ochotę skorzystać z naszej oferty. Żeby jednak móc rozpocząć swoje działania w obszarze marketingu mailowego, trzeba najpierw pozyskać odpowiednią ilość kontaktów i w tym właśnie pomóc nam może dobry lead magnet.

Jaki powinien być skuteczny lead magnets?

  1. Unikalny – musi on przyciągać uwagę odbiorców i sprawiać, że nie są oni w stanie przejść wokół niego obojętnie.
  2. Przydatny i korzystny – użytkownik, który ma się z nami podzielić swoimi danymi, powinien mieć wrażenie, że dzięki takiemu działaniu ma szansę odnieść jakąś konkretną korzyść.
  3. Łatwy w odbiorze – krótsze formy o wiele lepiej oddziałują na współczesnych odbiorców. Rozbudowane formy nie są więc mile widziane.
  4. Dostosowany do klienta – przed stworzeniem lead magnet koniecznie zdefiniuj swojego klienta docelowego i stwórz ofertę, która odpowiada na jego potrzeby i problemy. Nie chodzi bowiem o to, żeby lead magnet trafiał do wszystkich, chodzi głównie o to, aby zachęcał on osoby, które mogą się stać Twoimi klientami.
  5. Łatwo dostępny – gratis, który oferujemy za podzielenie się danymi, powinien być dostępny od razu, a jego otrzymanie musi być maksymalnie uproszczone.

Odpowiednia forma prezentu

Jeżeli chodzi o to, co zaoferować swoim potencjalnym klientom sprawa nie jest prosta. Pod uwagę należy wziąć zarówno potrzeby użytkowników, jak i swoje własne ograniczenia oraz mocne strony (dla przykładu: jeżeli nie czujesz się dobrze, tworząc filmiki, nie jesteś w stanie zaoferować dobrego, darmowego video z Twoimi poradami).

Podstawowa sprawa to poznanie możliwości, jakie masz, a tych jest naprawdę sporo – prezent, który zaoferujesz może być:

  • planerem,
  • arkuszem kalkulacyjnym,
  • listą zadań do wykonania,
  • filmem/ krótkim filmikiem,
  • zniżą/rabatem,
  • dostępem do lekcji próbnej,
  • minikursem,
  • dostępem do wyzwania,
  • e-bookiem
  • krótką ściągawką,
  • darmową wysyłką.

Możliwości jest wiec naprawdę sporo, a wszystko zależy jedynie od Twojej wyobraźni. Dobrym pomysłem jest testowanie różnych gratisów i sprawdzanie, co cieszy się największą popularnością, w ten sposób z pewnością po czasie uda Ci się dopasować najlepszą dla Twoich klientów promocję.

Podsumowanie

Otrzymanie czegoś w zamian za podzielenie się danymi kontaktowymi jest bardzo mobilizujące i stanowi skuteczny wabik, z którego z pewnością warto korzystać. Przed stworzeniem lead magnet warto jednak dobrze przemyśleć sprawę i zastanowić się nad oferowanymi gratisami, bowiem na siłę ich oddziaływania na odbiorców wpływ ma przede wszystkim to, czy odpowiednio je dobierzmy i sprawimy, że będą one atrakcyjne. Powodzenia!