Problem porzuconych koszyków spędza sen z powiek wielu właścicielom sklepów internetowych – klient wybiera towar, który ma zamiar kupić i nagle zmienia decyzję, rezygnując z konwersji. Jakie są przyczyny takiego zjawiska oraz jak można je wyeliminować? Odpowiedzi na te i kilka innych pytań znajdziesz poniżej. Zaczynamy!

Czym są tzw. porzucone koszyki?

Porzucone koszyki to zwrot znany praktycznie wszystkim przedsiębiorcom z branży e-commerce: jest to sytuacja, kiedy klient dodaje produkty do swojego zamówienia, najczęściej decyduje się podać nam swoje dane kontaktowe, jednak z różnego rodzaju powodów nie finalizuje on swojego zakupu. Według szacunków, porzuconych zostaje nawet ponad 60% koszyków rocznie – sporo, prawda? Jeżeli poważnie myślisz o zwiększeniu swoich dochodów, zwiększenie ilości konwersji, a więc w tym wypadku sfinalizowanych zakupów powinno być jednym z pierwszych działań, na których powinieneś się skupić.

Powody, dla których klienci rezygnują z zakupów

Zastanawiasz się, co sprawia, że klient, który spędza nawet kilkanaście minut, kompletując zamówienie, decyduje się praktycznie tuż przed jego sfinalizowaniem porzucić koszyk i opuścić stronę.

Przyczyn tego zjawiska jest bardzo wiele – stosunkowo łatwo podzielić je jednak na kilka najważniejszych kategorii:

Przymusowa rejestracja

Natura ludzka jest taka, że nikt z nas nie lubi być do niczego zmuszany, dotyczy się to również rejestracji konta w danym serwisie. Bardzo często zdarza się tak, że potencjalny klient zniechęcony koniecznością wypełniania długich formularzy opuszcza nasz sklep i porzuca koszyk.

Jak sobie z tym radzić? Bardzo prosto: oferując dwie opcje, jedną dla osób, które nie mają ochoty lub czasu na rejestrację, a drugą dla tych, który chcą się zarejestrować w serwisie (być może warto pomyśleć o jakiś dodatkowych korzyściach dla osób, które się na to zdecydują?).

Niewielki wybór, jeżeli chodzi o metody płatności

Wiele potencjalnych klientów rezygnuje z zakupów, ponieważ nie mają satysfakcjonującego wyboru, jeżeli chodzi o dostępne metody płatności.

W tym miejscu warto więc podkreślić fakt, iż bardzo ważna jest liczba dostępnych możliwości: przelewy bankowe, przelewy DotPay, płatności kartą kredytową, płatności blikiem itp. Szeroki wybór to szansa na to, że klient znajdzie rozwiązanie idealne dla siebie i sfinalizuje zakup.

Ukryte koszty i droga dostawa

Zacznijmy od ukrytych kosztów – nie jest to częste zjawisko, jednak wciąż można się spotkać z sytuacją, kiedy klient zostaje poinformowany o dodatkowych kosztach dopiero w momencie finalizowania koszyka – jest to niedopuszczalne zjawisko, które w większości przypadków prowadzi do jego porzucenia. Należy się tego definitywnie wystrzegać!

Kolejna sprawa to koszt dostawy – musi on być korzystny, tak aby zachęcał do dokonywania zakupów. Jak to zrobić? Wiele sklepów internetowych oferuje darmową przesyłkę, kiedy osiągniemy założoną wartość koszyka – to bardzo dobry zabieg, który sprawia, że klienci nie czują się wyzyskiwani, a także są bardziej skłonni do dokonania większych zakupów.

Problemy ze stroną mobilną

Współczesny klient oczekuje, że proces zakupowy będzie wygodny bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta. Problemy z płatnością podczas finalizowania transakcji na telefonie czy tablecie sprawiają, że rezygnuje on z zakupu. Żeby nie dopuszczać do takich sytuacji, dbaj o to, aby strona była responsywna, działała prawidłowo zarówno na laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych.

Według badań bardzo istotna jest również prędkość wczytywania strony - idealnie kiedy na urządzenia mobilnych strona ładuje się maksymalnie 2-3 sekundy.

Strona niezgodna z zasadami UX (User Experience)

Strona internetowa ma być nie tylko ładna, ale ma być przede wszystkim przyjazna dla klienta. Klient nie ma prawa szukać przycisku „kup teraz” czy miejsca, gdzie powinien przejść, aby przejrzeć zawartość koszyka. Wszystko to musi być dla niego widoczne od razu – tylko to zwiększa szansę, że nie opuści on strony i nie zrezygnuje z zakupu.

Kolejna sprawa to unikanie zbyt dużej ilości reklam i wyskakujących okienek, które sprawiają, że klient czuje się zdezorientowany i po prostu opuszcza taki sklep.

Pamiętaj: strona sklepu internetowego powinna być przede wszystkim czytelna i łatwa w obsłudze!

Podsumowanie

To oczywiście tylko najważniejsze powody, dla których klienci sklepów rezygnują z zakupów, warto jednak podejść do sprawy profesjonalnie i poważnie przyjrzeć się stronie internetowej swojego sklepu internetowego pod kątem właśnie tego rodzaju błędów.

Jeżeli nie jesteś specjalistą - mogę pomóc - spróbujemy przejść cały proces zakupowy i sprawić, że zdecydowanie mniej klientów zdecyduje się na porzucenie koszyka, a tym samym Twoje zyski znacząco wzrosną. Powodzenia!