Targetowanie jest obecne we wszystkich najpopularniejszych programach reklamowych w sieci takich jak np. Facebook Ads czy Google Ads. Dzięki niemu możemy swobodnie decydować, kto zobaczy naszą reklamę oraz do kogo ona dotrze. Dzięki temu też odniesiemy szereg korzyści i zwiększymy skuteczność naszej kampanii reklamowej. To nie wszystkie plusy i korzyści, jakie płyną z targetowania. Wiele osób nie przykłada jednak należytej uwagi do tego elementu i określa go pobieżnie lub bez przemyślenia. Poniżej prezentuję - czym jest targetowanie, dlaczego jest takie skuteczne, dlaczego powinniśmy zwracać większą uwagę, określając odbiorców i o czym warto pamiętać targetując reklamę.

Czym jest targetowanie?

Targetowanie to określenie grupy odbiorców naszej reklamy. To właśnie przy targetowaniu odkreślamy, kto zobaczy naszą reklamę i do kogo ona trafi.

Do dyspozycji przeważnie otrzymujemy wiele parametrów, które możemy dowolnie określać. Są to m. in. wiek, płeć, sytuacja zawodowa, lokalizacja, język,zainteresowania itp. Targetowanie możemy spotkać przy tworzeniu reklamy internetowej np. w social mediach czy w Google Ads. Określanie grupy docelowej pozwala zatem wyznaczyć osoby, które obejrzą naszą reklamę i do których trafi nasza promocja.

Targetowanie nie jest trudnym procesem i możemy przeprowadzać je samodzielnie. Targetowanie jest również darmowe i jest udostępniane jako część systemu reklamowego, dlatego nie musimy za nie płacić. Portale, na których zamierzamy wyemitować naszą reklamę np. Google czy Facebook zbierają informacje o swoich użytkownikach - na podstawie danych, które samodzielnie przekazuje portalowi społecznościowemu, czy na podstawie zachowania w serwisie. Następnie portale dają możliwość wybierania na podstawie tych danych do kogo trafi reklama, aby była ona bardziej efektywna i dopasowana do odbiorców.

Dlaczego powinniśmy przykładać nieco więcej uwagi do targetowania?

Określanie grupy docelowej, czyli targetowanie to bardzo ważny element tworzenia naszej reklamy internetowej. Wiele osób pomija go lub wykonuje niedbale, co jest dużym błędem. Targetowanie powinniśmy wykonywać rzetelnie z kilku powodów.

Pierwszym z nich jest efektywne wydanie budżetu reklamowego. Jeśli odpowiednio określimy grupę docelową, a nasza reklama trafia do odpowiedniej grupy,wydamy nasze środki na reklamę wśród osób, które z dużym prawdopodobieństwem zainteresuj się i kupią nasz produkt lub skorzystają z naszej usługi. Jeśli nie zwrócimy szczególnej uwagi na ustawienie targetu, wydamy środki na reklamę w grupie przypadkowych osób, które w większości nie będą zainteresowane naszą marką i ogólnie daną kategorią.

Targetowanie pozwala również osiągnąć konkretne cele. Dzięki świadomemu określaniu grupy docelowej możemy pozyskiwać nowych klientów na nasze usługi czy zwiększać zasięg i świadomość marki. Odpowiednio — zawężając i rozszerzającą grupę docelową, możemy wyszukiwać osoby, które kupią nasz produkt lub osoby z różnych grup społecznych, które dopiero poznają naszą markę. Targetowanie to także skuteczność reklamy internetowej.

Jeśli dostarczymy odpowiedni typ reklamy do odpowiednich osób, odbiorcy znacznie lepiej zareagują na reklamę oraz dużo częściej będą z niej korzystali. Jeśli będziemy emitować np. męskie ubrania kobietom lub gadżety Tottenhamu kibicom Arsenalu, nie spotkamy się z pozytywnym przyjęciem reklamy oraz nie odniesiemy sukcesu reklamowego.

Targetowanie jest łatwe!

Targetowanie - wbrew pozorom i groźnie brzmiącej nazwie jest proste i nie musimy się go obawiać. Wiele osób nie znając zasady jego działania, nie chce go używać świadomie lub wykorzystywać w swoich reklamach. Aby zaznajomić się z określeniem grupy docelowej, warto przeczytać oficjalne poradniki sieci reklamowych - gdzie krok po kroku przedstawione jest targetowanie lub określenie grupy docelowej. Korzystać z reklamy internetowej i targetowania możemy również, będąc osobami prywatnymi sprzedającymi np. swoje rękodzieło w ciągu kilku minut dotrzemy dzięki targetowaniu do osób z danej ulicy, miasta czy grupy tematycznej.

Jak określić grupę docelową?

Określanie grupy docelowej powinniśmy rozpocząć od wstępnego określenia parametrów i selekcji osób, które z pewnością nie skorzystają z oferty naszej marki. Powinniśmy zatem na początek targetowania określić język, lokalizacje, kraj, płeć czy wiek odbiorców, aby uzyskać grupę osób, które teoretycznie są w stanie zainteresować się naszym produktem, czy marką. W ten sposób odrzucimy osoby, które z pewnością nie skorzystają z naszych usług.

Pomiędzy etapem pierwszym i drugim możemy zdecydować również o celu naszego targetowania. Jeśli nie jest nim pozyskiwanie klientów a np. zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki, w tym momencie można rozważyć bardzo wąskie targetowanie i wyemitowanie reklamy do osób, które mogą teoretycznie skorzystać z naszej oferty i zainteresować się marką. Dzięki temu dotrzemy do różnych grup i środowisk. Poprzez statystyki będziemy mogli oszacować, w jakich nowych grupach nasza reklama przyjęła się lepiej a w których gorzej. Otrzymując takie informacje, będziemy mogli w przyszłości kreować reklamę już do konkretnych grup w celu pozyskania klienta.

Drugim etapem jest zawężenie grupy ogólnej. Jeśli zależy nam na dotarciu do osób, które z największym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt, powinniśmy w tym momencie określić kilka bardziej precyzyjnych parametrów. Będą to zainteresowania, sytuacja zawodowa, aktywność w serwisie, posiadanie pewnych przedmiotów czy wykonywanie konkretnej czynności. Opcji takich jest bardzo dużo i zależą one bezpośrednio od danej reklamy oraz tego, co reklamujemy. Im bardziej będziemy zacieśniać grupę docelową, tym większa szansa na trafienie do grupy potencjalnych klientów.