Każdy choć raz w życiu zrezygnował z otwarcia strony internetowej, ponieważ zbyt dużo się ładowała. Nikt jednak nie chce, aby dotyczyło jego strony, na której oferuje swoje usługi lub produkty.

Usługa optymalizacji czasu ładowania stron i sklepów pozwala uniknąć tego problemu teraz oraz w przyszłości. Oferuję swoim klientom kompleksową usługę w zakresie wykonania audytu, wyjawienia przyczyn spowolnionego funkcjonowania witryny oraz optymalizacji poszczególnych elementów.

Optymalizacja czasu ładowania stron i sklepów – usługa

Optymalizacja szybkości ładowania strony wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Google ogłosili kilka lat temu, że prędkość jest brana pod uwagę przez ich algorytm rankingowy jako jeden z  sygnałów dla botów przy określaniu autorytetu strony.

Dlaczego jest to tak ważne?

Inżynierowie Google przeprowadzili badania wśród użytkowników komputerów PC, podczas których okazało się, że:

– jeśli otwieranie strony trwa dłużej niż 3 sekundy, odwiedzający najprawdopodobniej opuści witrynę,
– 79% użytkowników nie wybierze się do sklepu internetowego po drugi zakup, jeśli strona firmy ładuje się wolno,
– najdłuższe dopuszczalne opóźnienie to ok. 2 sekundy.

Szybkość ładowania strony jest zależna od wielu czynników. Za najważniejsze z nich wyróżnia się jednak trzy elementy: objętość treści (obrazki, skrypty) na stronie, funkcjonowanie serwera i sprawność łącza internetowego. Bardzo często całą winą za wolne ładowanie się strony obarczamy serwer, jednak zazwyczaj problem leży w niesformatowanej treści, która znajduje się na witrynie. Jeżeli chodzi o sprawność łącza internetowego, to oczywiście nie mamy wpływu na to, z jakiego internetu korzysta internauta, jednak zoptymalizowane strony działają sprawnie, nawet przy nie najlepszym połączeniu.

Szczególne znaczenie dla szybkości ładowania strony mają wersje mobilne. Podczas optymalizowania stron mobilnych kompresuję grafiki oraz „odchudzam” kod, aby strona mogła przekazywać te same informacje, wyglądać identycznie i do tego otwierać się znacznie szybciej. Wzrost szybkości ładowania strony internetowej w dużej mierze zależy od wielkości stron i ilości danych, które się na nich znajdują. A ten wskaźnik koreluje z rozmiarem zdjęć i grafiki. Może to spowodować znaczne opóźnienie otwierania się strony. Wykonywana przeze mnie optymalizacja pozwala przyśpieszyć funkcjonowanie strony, zachowując obecny wygląd. Optymalizacja obejmuje np. zmniejszenie rozmiaru zdjęć do standardowych i zmiana ich formatu. Bardzo często konieczna jest również optymalizacja obciążenia serwera przez redukcję zapytać do skryptów JS znajdujących się lokalnie jak i na zewnętrznych serwerach.

Optymalizacja JavaScript i CSS

Kod CSS i Java Script należy w miarę możliwości oczyścić ze zbędnych danych. Jedną z metod wykorzystywanych przeze mnie do przyśpieszenia działania strony jest modyfikacja stylu CSS. Aby strona mogła ładować się szybciej, wykorzystuję m.in generowanie Critical CSS lub redukcję samego pliku CSS do takich styli, które potrzebne się do renderowania podstrony. Dzięki temu kod strony będzie mniejszy.

Aby przyśpieszyć funkcjonowanie strony, przeprowadzam również tzw. kompresję gzip, czyli zmniejszam ilość danych, które muszą być przesłane pomiędzy serwerem a urządzeniem użytkownika, zanim otworzy się strona B. Przyśpieszeniu działania strony pomaga również minifikacja plików HTML.

Optymalizacja czasu ładowania stron i sklepów – dlaczego warto?

Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym z głównych parametrów jej jakości. Szybkość i sposób działania strony wpływa przede wszystkim na czynniki behawioralne, czyli zachowanie użytkowników podczas interakcji ze stroną. Im szybciej otwiera się i ładuje strona, tym większa szansa, że więcej użytkowników zostanie na stronie. Internet to źródło łatwo dostępnej wiedzy i szybkiej rozrywki, dlatego internauci bywają bardzo niecierpliwi. Ładowanie strony zabiera zbyt dużo czasu? Użytkownik znajdzie inną. Jeszcze bardziej bolesna jest utrata potencjalnego klienta, który kliknął reklamę, jednak nie „doczekał się” otwarcia strony.

Prawidłowo funkcjonująca strona to również bardziej udane kampanie promocyjne. Strony, które otwierają się szybciej, mają większe szanse na to, że znajdą się na szczycie wyników Google. Co ważne, dotyczy to nie tylko wyszukiwarki, ale także innych portali, które często są wykorzystywane jako środek promocji – szybkie strony są bardziej promowane także przez Facebook. Szybsze landing page mają wpływ na skuteczność i koszt kampanii reklamowej w Google Ads.